Een laatgotische moerbalk

De Faculteit Katholieke Theologie heeft een nieuw onderkomen in een historisch pand in Utrecht. Eduard Kimman SJ staat stil bij de geestelijke significantie van het gebouw.

In de voorbije maanden was ik betrokken bij de verbouwing van een huis in de binnenstad van Utrecht. Sinds 1840 is het huis in gebruik geweest als woning voor bisschoppen, priesters en priesterstudenten. De ontvolking van de binnenstad leidde tot hergroepering van de parochies. Het huis kwam leeg te staan en werd verworven ten behoeve van de huisvesting van de Faculteit Katholieke Theologie van de Universiteit van Tilburg.

De eerste verdieping werd aanvankelijk door Erfgoedbeheer aangeduid als historisch oninteressant

Die Faculteit is bedoeld als een landelijke en kerkelijk erkende opleiding voor al degenen die theologie willen studeren als voorbereiding op een functie in de katholieke zielzorg, op het priesterschap, op de functie van pastoraal werker en op andere functies. Er zijn nogal wat studenten die instromen in zo’n Faculteit, wanneer de eerste helft van het leven achter de rug is en wanneer de behoefte aan reflectie toeneemt. Maar er zijn natuurlijk ook gewoon studenten van de studentenleeftijd van 18 tot 24 jaar.

Eeuwenlange veranderingen

Het gebouw, ontstaan in de achttiende eeuw door samenvoeging van twee eerder gebouwde huizen, moest geschikt gemaakt worden voor het onderwijs. Op de eerste verdieping, aanvankelijk aangeduid door Erfgoedbeheer als historisch oninteressant, werden tussenmuurtjes van een tiental kamers met hun verlaagde plafonds gesloopt om plaats te maken voor een kantoortuin met flexibele werkplekken. Er werden wel drie vloeren gevonden: de bovenste uit 1950, daaronder een vloer uit de negentiende eeuw, maar daaronder bevonden zich brede grenen vloerdelen uit 1600.

De plafonds vertelden ook een verhaal van eeuwenlange veranderingen. Beschilderde balken uit vroeger tijd kwamen te voorschijn. Ook al zeiden de stadshistorici dat dit deel van het huis van omstreeks 1600 stamde, de schilderingen moesten ouder zijn: laatgotisch. Omstreeks 1460. Die balken hadden vermoedelijk eerst in een ander huis gezeten. Herbestemming dus. De twee moerbalken zijn nu opgeknapt en hebben na 550 jaar hun kleur en hun oorspronkelijke draagfunctie weer terug.

Robuust

Deze laatgotische moerbalken zijn dus uit de tijd dat Thomas a Kempis nog leefde. Rond die tijd maakte hij misschien zijn manuscript persklaar, want omstreeks 1471 werd Imitatio Christi voor het eerst in Augsburg gedrukt. Net als een moerbalk de muren verbindt en daardoor het huis verstevigt, verbindt dat boekje vol raadgevingen de late middeleeuwen met onze tijd.

Net als de bloemenschilderingen op de moerbalk heeft het boekje van Thomas a Kempis geen begin of einde

Bij spiritualiteit wordt misschien al te gemakkelijk aan zweverigheid, individuele smaak en gevoel gedacht, maar de Imitatio Christi is een laatgotische, robuuste, functionele tekst. Meer dan de helft van het boekje gaat over vertroosting en over een zuiver hart. Sensibiliteit dus, waar het gaat om onderscheid maken in de gevoelens die we krijgen, die we koesteren en die we soms niet de baas kunnen worden. Ignatius van Loyola raadt retraitanten aan, na een zekere tijd, dit boekje te lezen. Net als de bloemenschilderingen op de laatgotische moerbalk in Utrecht heeft het boekje van Thomas a Kempis eigenlijk geen begin of einde. Op elke bladzijde kun je beginnen en bij elke zin kun je stilstaan. Een actuele tekst dus, ook voor iedereen die spiritualiteit of theologie studeert.

Afbeelding boven dit artikel: De laatgotische moerbalk in het nieuwe onderkomen van de FKT in Utrecht. Foto: Jan van der Hoeve, bouwhistoricus, afdeling Erfgoed, gemeente Utrecht.

Print
Print

Over de auteur

Prof. Eduard Kimman SJ studeerde economie, theologie en sociale ethiek. Sinds 1989 is hij hoogleraar bedrijfsethiek, Faculteit der economische wetenschappen en bedrijfskunde, Vrije Universiteit, Amsterdam.

Meer van deze auteur >

0 reacties

Voeg een reactie toe

Vul in het veld hieronder de tekst van de afbeelding in:

Ignis Webmagazine extra informatie

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief per e-mail.

Gerelateerde artikelen

Toon artikel 'Moderne Devotie in Zwolle'

Moderne Devotie in Zwolle

19 november 2011 Jan Stuyt SJ

In Zwolle zijn twee tentoonstellingen ingericht over het ontstaan van de Moderne Devotie – de beweging van innerlijke vernieuwing die midden 14e eeuw begon in ons land.

Toon artikel '“Contact met mensen op ooghoogte”'

“Contact met mensen op ooghoogte”

21 oktober 2011 Anton de Wit

Kunnen spiritualiteit en theologie met elkaar door één deur? Die vraag stond centraal in de inaugurele rede van theoloog Henk Witte, bijzonder hoogleraar aan de Xaverius-leerstoel. Een interview.

Onderwijs & Wetenschap

Toon artikel 'Red de klassieke talen'

Red de klassieke talen

24 oktober 2014 Guido Dierickx SJ

Latijn en Grieks, zo wil het vooroordeel, zijn nutteloos en elitair. Onzin, vindt Guido Dierickx. Hij pleit voor een herwaardering van de humaniserende humaniora.

Toon artikel 'Bouwen aan het rijk Gods in China'

Bouwen aan het rijk Gods in China

24 september 2014 Sean Salai SJ

In antwoord op een oproep van de paus reisde pater Terrence Curry SJ naar China. Als eerste en enige niet-Chinees doceert de Amerikaanse jezuïet en architect aan de Tsinghua-universiteit in Bejing. Een openhartig vraaggesprek over geloof en onderwijs in een communistisch land. “Je ontmoet God op een bijzondere manier.”

Toon artikel 'Babel en de universiteit'

Babel en de universiteit

29 augustus 2014 Guido Dierickx SJ

Aan de moderne universiteit worden verschillende wetenschappelijke talen gesproken, met vele bitse en onvruchtbare discussies. Hoe zijn we zo ver gekomen? Volgens cultuurhistoricus Brad Gregory begon deze Babelse spraakverwarring onbedoeld bij de Reformatie.

Meer artikelen

Achtergrond

Toon artikel 'Gezinssynode: luisteren naar de realiteit'

Gezinssynode: luisteren naar de realiteit

31 oktober 2014 Mark Rotsaert SJ

De verwachtingen rond de recente gezinssynode waren misschien té hooggespannen. Maar wie er sterker uit is gekomen, is paus Franciscus. Een analyse van Mark Rotsaert.

Toon artikel 'Misbruik in de kerk: hoe helen we de wonden?'

Misbruik in de kerk: hoe helen we de wonden?

15 oktober 2014 Ben Frie SJ

Hoe gaat een religieuze orde om met meldingen van misbruik? Een beschrijving van de pijnlijke, maar nodige helingsprocessen die misbruikslachtoffers met de jezuïeten doormaakten.

Meer artikelen