Loyola High

Een vreemde eend in de bijt tussen de wat elitaire jezuïetencolleges in de VS: Loyola High School in Detroit, dat zich richt op kansarme, zwarte jongens. Een portret van een ambitieuze school.

Ruim tien jaar geleden kwam ik bij toeval in Detroit, een industriestad in het noorden van de Verenigde Staten. We maakten een reis langs een aantal grote computercentra in de VS ter voorbereiding van de aanschaf van de nieuwe Nederlandse supercomputer voor wetenschappelijk onderzoek.

Alle oud-leerlingen hebben een voortgezette opleiding gevolgd en vonden hun plek in de maatschappij

In een van de schaarse vrije momenten bracht ik een kort bezoek aan Loyola High School, een kleine, pas opgerichte middelbare school, gevestigd in een oud schoolgebouw in een arme fabriekswijk. De school was opgericht door Amerikaanse jezuïeten – samen met het bisdom en met steun van de lokale overheid – om kansarme, zwarte jongens te helpen hun plaats te vinden in de Amerikaanse samenleving. Tot op dat moment kende ik in de VS vooral de grote ambitieuze universiteiten en de wat elitaire colleges van de Sociëteit van Jezus. En hier: een handjevol enthousiaste, zwarte leerlingen en een klein, maar sterk gemotiveerd team.

Meerwaarde

Deze ervaring kwam bij me naar boven, toen ik op de website van de Amerikaanse jezuïeten zag, dat deze school een nieuwe ‘president’ had gekregen: pater Mark Luedtke, 44 jaar oud en twee jaar geleden priester gewijd.

Wat ik hem hoorde zeggen riep meteen die oude herinnering op. “Toen mijn provinciaal me vroeg naar deze school te gaan, antwoordde ik: ‘geweldig!’. ‘Dat meen je niet.’ ‘Zeker wel: deze school heeft een grote meerwaarde voor de stad Detroit en voor die jongens die de meeste behoefte hebben aan wat wij als jezuïeten en katholieken te bieden hebben.’” Zie de korte, Engelstalige, presentatie van deze school bij het twintigjarig bestaan in 2012:


Persoonlijke begeleiding

Het is inspirerend om dit filmpje te bekijken: natuurlijk, op zijn Amerikaans zijn ze trots op hun rugbyteam, maar – wat uitzonderlijker – nog meer op de prijzen gewonnen door hun debating-team. Indrukwekkender is het om te horen, dat alle nu ruim 450 oud-leerlingen (uit de afgelopen jaren) allemaal een voortgezette opleiding hebben gevolgd en hun plek in de maatschappij hebben gevonden: van advocaten en verpleegkundigen tot politieagenten en docenten. Een drietal van hen heeft een zelfs een vooraanstaande functie binnen Loyola High School gekregen.

Loyola High School is bewust klein gebleven (150 leerlingen in totaal), wat een intensieve persoonlijke begeleiding mogelijk maakt. De school kent een strenge selectieprocedure, gericht op de motivatie en de intellectuele mogelijkheden van de jongens, maar de financiële bijdrage wordt op individuele basis, afhankelijk van de mogelijkheden van de ouders, bepaald. De financiën blijven een groot probleem: de Sociëteit en het bisdom dragen bij, de stad Detroit ook, voor zover het kan binnen de uitgaven van deze problematische regio. Toch is er ook jaarlijks een grote inzameling nodig om de school draaiend te houden: de doelstelling voor het huidige jaar is bijna een miljoen dollar.

Mensen voor anderen

Ondanks de soms moeilijke omstandigheden blijft Loyola High School ambitieus. “Evenals de 46 andere middelbare scholen van de Amerikaanse jezuïeten moedigt ze de leerlingen aan om verder te kijken dan het streven naar academische excellentie: om zich te bezinnen, trouw te zijn aan de dienst van het geloof en de bevordering van de gerechtigheid, om ‘mensen voor anderen’ te zijn. En dat alles in een sfeer van respect voor religieuze verschillen en bevordering van interreligieuze dialoog.”

Haar eigen specifieke mission statement luidt:

Loyola High School in Detroit is een katholieke school in de ignatiaanse traditie. Zij voedt een cultuur van hoop en van academisch succes voor jongens die uitgedaagd worden door een stedelijke omgeving; ze bereidt hen voor om mensen te zijn die gekenmerkt worden door christelijke naastenliefde, gerechtigheid en dienstbaarheid, die integer en moedig handelen, met mededogen voor anderen.

Wortels

In een afscheidsinterview met de scheidende ‘president’, pater Dave Mastrangelo, reageert deze op de vraag, welk advies hij heeft voor de oud-leerlingen: “Eindelijk, na al die jaren vragen jullie mijn advies. Ik probeer kort en aardig te zijn: jullie allen zijn rijk gezegend door God, zoals ikzelf. Vergeet je wortels niet. Vergeet niet de vele mensen die jullie hebben geholpen te komen op de plek waar je nu bent; doe hetzelfde voor anderen... En vergeet vooral niet te lachen.”

Website van Loyola High: http://www.edline.net/pages/Loyola_High_School

Print
Print

Over de auteur

Jan Peters SJ is jezuïet, islamoloog en arabist. Hij is redacteur van Ignis Webmagazine.

Meer van deze auteur >

0 reacties

Voeg een reactie toe

Vul in het veld hieronder de tekst van de afbeelding in:

Ignis Webmagazine extra informatie

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief per e-mail.

Gerelateerde artikelen

Toon artikel 'Katholiek onderwijs in de VS'

Katholiek onderwijs in de VS

18 april 2011 Jan Peters SJ

Na het drieluik over katholiek onderwijs in Nederland, richten we nu de blik over de grens: naar de Verenigde Staten, waar jezuïeten nog altijd een belangrijke rol spelen in het hoger onderwijs. Zoals op Georgetown University in Washington.

Toon artikel 'Greg Boyle: Priester tussen straatbendes'

Greg Boyle: Priester tussen straatbendes

7 oktober 2010 Jan Peters SJ

In de VS zijn de gevechten tussen straatbendes in de grote steden een bekend fenomeen. Jezuïet Greg Boyle heeft zich het lot van deze jongeren aangetrokken.

Toon artikel 'Onderwijs en ongelijkheid'

Onderwijs en ongelijkheid

7 september 2012 Guido Dierickx SJ

Met individuele leertrajecten kunnen we kansarme kinderen meer kansen bieden, zo luidt een veelgehoord argument van onderwijshervormers. Maar klopt de achterliggende logica wel?

Onderwijs & Wetenschap

Toon artikel 'Een college in Oost-Congo'

Een college in Oost-Congo

25 februari 2015 Bob Albertijn SJ et al.

In een door geweld en armoede geplaagd gebied in Oost-Afrika weten de jezuïeten twee colleges te handhaven, zonder breuklijnen tussen arm en rijk, tribale identiteiten of religies. Wat is het geheim van dit succes?

Toon artikel 'Hoger onderwijs na de vette jaren'

Hoger onderwijs na de vette jaren

13 februari 2015 Guido Dierickx SJ

Mag je onderwijsbezuinigingen afwentelen op studenten? En zijn er wellicht nog andere kostenposten waar hogescholen en universiteiten op kunnen besparen? Enkele lessen uit het Vlaamse onderwijsdebat.

Toon artikel 'Werken op het snijvlak van goed en kwaad'

Werken op het snijvlak van goed en kwaad

4 februari 2015 Sanneke Brouwers

Hoe bereid je militairen voor op de ethische dilemma’s die onvermijdelijk bij hun beroep horen? De studie 'Morele vorming in de krijgsmacht' biedt hiervoor een stevig theoretisch houvast.

Meer artikelen

Reportage

Toon artikel 'Een college in Oost-Congo'

Een college in Oost-Congo

25 februari 2015 Bob Albertijn SJ et al.

In een door geweld en armoede geplaagd gebied in Oost-Afrika weten de jezuïeten twee colleges te handhaven, zonder breuklijnen tussen arm en rijk, tribale identiteiten of religies. Wat is het geheim van dit succes?

Toon artikel 'Jonge allochtonen: een vertekend imago'

Jonge allochtonen: een vertekend imago

30 januari 2015 Philip Debruyne SJ

De recente Belgische film 'Image' stelt een indringende vraag: hoe terecht is de slechte reputatie die jonge moslims hebben? Enkele jonge Brusselse allochtonen reageren op de film, en vertellen over hun eigen ervaringen.

Toon artikel 'Gelukkig lichaam?'

Gelukkig lichaam?

21 januari 2015 Dries van den Akker SJ

Hoe gelukkig is het lichaam nog als het gebreken gaat vertonen? Senioren reflecteren op het thema van de Maand van de Spiritualiteit.

Meer artikelen