Europa: Wat vindt de Paus?

Paus Benedictus XVI (Foto: Wikipedia Commons)

De Ierse theoloog James Corkery beschrijft hoe Paus Benedictus denkt over Europa: als de rede zich losmaakt van het geloof graaft ze haar eigen graf.

Het combineren van geloof en rede is volgens Paus Benedictus XVI bij uitstek de kracht van Europa, en dat al eeuwenlang. Het samen optrekken van geloof en rede is gebaseerd op de vier erfstukken waarop de Europese cultuur gegroeid is: de erfenissen van respectievelijk de Grieken, het christelijke Oosten, het Latijnse Westen en de verworvenheden van de moderne tijd.

Het is uniek in de geschiedenis van de godsdiensten dat door een godsdienst, in dit geval het christendom, de rede wordt binnengehaald. Dat is wat er gebeurde toen door het christelijke Oosten de Griekse filosofie werd gecombineerd met de erfenis van Israël. Het is die Europese en christelijke traditie die de Verlichting mogelijk maakte.

Verlichting
De combinatie van geloof en rede door de eeuwen heen was de kracht van Europa; de verwerping van het geloof door de kinderen van de Verlichting snijdt hen af van de wortels die hen voeden. Volgens Benedictus heeft Europa zijn oriëntatie op de pool van het geloof verloren en richt het zich nu eenzijdig op de pool van de rede: de rede is zonder richting of kompas geraakt. Door het geloof uit te sluiten van het publieke domein lijkt men open te staan voor vele culturen en tolerant te zijn. Wat er echter gebeurt is dat zonder waarheid of goedheid als gids, de rede wordt losgemaakt van alle waarden. De Paus pleit voor een vruchtbaar dualisme van staat en kerk waarin christelijke en menselijke waarden tezamen een pluralistische democratie ondersteunen.

James Corkery SJ, een Ierse jezuïet, doceert systematische theologie in Milltown, Dublin. De aanleiding voor het artikel was het referendum in Ierland van 2009 over de nieuwe grondwet voor Europa. Lees het hele artikel (in het Engels) van de Ierse jezuïet James Corkery op Thinking Faith: http://www.thinkingfaith.org/articles/20090924_1.htm

Vertaling & samenvatting: Jan Stuyt SJ

Print
Print

0 reacties

Voeg een reactie toe

Vul in het veld hieronder de tekst van de afbeelding in:

Ignis Webmagazine extra informatie

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief per e-mail.

Kerk & Religie

Toon artikel 'Huilen over Homs'

Huilen over Homs

14 april 2014 Jan Peters SJ

De smeltkroes van Syrië werd zijn leven, maar ook de dood van Frans van der Lugt. Soms lijkt er in tweeduizend jaar weinig veranderd.

Toon artikel 'Frans van der Lugt: een getuigenis tegen het kwaad'

Frans van der Lugt: een getuigenis tegen het kwaad

7 april 2014 Ben Frie SJ

In de vroege ochtend van 7 april 2014 gebeurde wat velen vreesden: pater Frans van der Lugt SJ, jezuïet te Syrië, werd op brute wijze vermoord. Hij laat een menselijk getuigenis na dat niet meer ontkend kan worden.

Toon artikel 'Leefregel of verbodsbord?'

Leefregel of verbodsbord?

7 april 2014 Hans van Leeuwen SJ

Gij zult, gij zult niet… Waar zijn regeltjes, geboden en verboden in het geloof eigenlijk goed voor? Een antwoord in het spoor van paus Franciscus en Jezus’ Bergrede.

Meer artikelen

Achtergrond

Toon artikel 'Oekraïne: wat de pers niet zag'

Oekraïne: wat de pers niet zag

23 april 2014 David Nazar SJ

De verslaggeving over de gebeurtenissen in Oekraïne staat bol van de misverstanden, schrijft David Nazar, jezuïet in dat land. Wat lijkt op een politiek conflict, is bovenal een geestelijke strijd.

Toon artikel 'Frans van der Lugt: een getuigenis tegen het kwaad'

Frans van der Lugt: een getuigenis tegen het kwaad

7 april 2014 Ben Frie SJ

In de vroege ochtend van 7 april 2014 gebeurde wat velen vreesden: pater Frans van der Lugt SJ, jezuïet te Syrië, werd op brute wijze vermoord. Hij laat een menselijk getuigenis na dat niet meer ontkend kan worden.

Toon artikel 'Poerim: een vrolijk, maar schrijnend feest'

Poerim: een vrolijk, maar schrijnend feest

12 maart 2014 Hans Koenen SJ

Verkleedpartijen, eten en drank: het joodse Poerimfeest lijkt wel op ons carnaval. De recente geschiedenis geeft het feest echter een pijnlijke bijklank.

Meer artikelen