De oud-gouverneur van Jakarta citeerde de Koran en kwam in de gevangenis

Basuki Tjahaja Purnama ('Ahok'). Beeld: flickr.com/Kabul Kavalera

De oud-gouverneur van Jakarta citeerde de Koran en kwam in de gevangenis

De christelijke oud-gouverneur van Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama, is veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf. En dat leidt tot solidariteitsbetogingen in het land, want het wat een onrechtvaardig proces.

Van 2014 tot april 2017 was Basuki Tjahaja Purnama, bekend onder zijn Chinese bijnaam ‘Ahok’, gouverneur van Jakarta. Hij werd gerespecteerd als een rechtvaardige en sociaal bewogen politicus, die zich sterk keerde tegen alle vormen van corruptie. Toch verloor hij in april de verkiezingen voor een volgende termijn en werd hij zelfs op 9 mei 2017 veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf vanwege godslastering en het aanzetten tot geweld. De nederlaag en de veroordeling werden gezien als een triomf voor radicale moslims.

‘Neem de joden en de christenen niet tot beschermende vrienden’

In september 2016 kwam Ahok als christen onder vuur te liggen door het citeren van een tekst uit de Koran (5, 51). Hij verweet zijn politieke tegenstanders dat ze dit vers misbruikten om islamitische kiezers te doen geloven dat ze niet voor niet-moslims mogen stemmen. Het vers luidt namelijk: ‘O jullie die geloven, neem de joden en de christenen niet tot beschermende vrienden. Zij zijn beschermende vrienden van elkaar. En wie van jullie zich met hen verbindt, hij is zeker één van hen.’

Zij zijn beschermende vrienden van elkaar. En wie van jullie zich met hen verbindt, hij is zeker één van hen.’

Ahok werd vanwege zijn citeren uit de Koran godslastering verweten door zijn tegenstanders. Hij ontkende deze beschuldiging met kracht en zei dat hij zich enkel richtte tegen het incorrecte gebruik van dit Koranvers door zijn politieke opponenten. Radicale moslims wisten echter desalniettemin massabetogingen tegen hem te organiseren.

Islamitische activist neemt het op voor Ahok

Kort na de veroordeling zei Lilik Sugianta, zelf een islamitische activist:
‘Hoe kan Indonesië zich nog langer beschouwen als ‘een seculiere staat, gebaseerd op de regels van het recht’, als een christen van Chinese afkomst, met onbesproken inzet, een man die geen compromissen kent, schuldig wordt bevonden aan godslastering en op politieke gronden wordt veroordeeld in een onrechtvaardig proces? In de ogen van de meeste mensen en ook van activisten is dit proces gemanipuleerd om een veroordeling tot gevangenisstraf te garanderen. Wij zouden allen gelijk moeten zijn voor de wet, maar dit geval toont het tegendeel aan. De wetstekst werd geweld aangedaan en aangepast aan de maatschappelijk druk. Dit is een uiterst gevaarlijke ontwikkeling.’

In de ogen van de meeste mensen en ook van activisten is dit proces gemanipuleerd om een veroordeling tot gevangenisstraf te garanderen.

Politiek drong binnen in juridische besluitvorming

Justina Rostiawati, voorzitster van de katholieke vrouwenbeweging in Indonesië zei:
‘Ik ben persoonlijk diep teleurgesteld over deze verwrongen uitspraak van de rechters, zeker nadat de aanklager slechts een voorwaardelijke veroordeling met proeftijd had geëist. Het oordeel van de rechters lijkt vooral beïnvloed door de huidige politieke situatie. Als deze indruk juist is, betekent deze uitspraak een groot gevaar voor de ontwikkeling van recht en wet in ons land. De politiek heeft zich binnengedrongen in de juridische besluitvorming. Wat moet er nu gebeuren? Alle maatschappelijk betrokkenen en hun organisaties moeten zich bezinnen op en zich inzetten voor het beginsel dat iedereen gelijk is voor de wet. En bij de werving van rechters moet primair gelet worden op hun morele integriteit en hun staan boven de partijen.”

Meer dan zevenduizend betogers op Bali

Het proces heeft in de dagen erna overal geleid tot grote solidariteitsbetogingen. Zo kwamen in de hoofdstad van het eiland Bali meer dan zevenduizend mensen bijeen in het centrum van de stad. Ze kwamen voor een gebedsbijeenkomst ter ondersteuning van de gevangen christelijke politieke leider. De deelnemers, afkomstig uit verschillende delen van het land, waren gekleed in het zwart en droegen allen een brandende kaars.

We zijn hier als één familie, niet om religieuze redenen. We zijn hier omdat we het proces van Ahok hebben gevolgd; zijn veroordeling is een groot onrecht

Rostiawati: ’Zwart als teken van rouw omdat de wet gedood is, een kaars als symbool dat er licht is, zelfs te midden van duisternis van het onrecht. We zijn hier als één familie, niet om religieuze redenen. We zijn hier omdat we het proces van Ahok hebben gevolgd; zijn veroordeling is een groot onrecht. We zijn hier bijeen om op te komen voor waarheid, gerechtigheid en eerlijkheid, tegen alle corruptie.’

‘Vrijheid voor Ahok, veroordeling voor Rizieq’

De bijeenkomst begon met gebed, gevolgd door het zingen van het volkslied. Het enthousiasme groeide, toen er werd opgeroepen Pancasila te verdedigen, het pluralisme waarop de Indonesische staat is gegrondvest. De menigte riep: ‘Vrijheid voor Ahok, veroordeling voor Rizieq’. Deze laatste, de leider van het extreme Islamitische Verdedigingsfront, staat momenteel terecht wegens verachting voor de Pancasila.

Iedereen was welkom bij deze bijeenkomst, iedereen die zich wil inzetten voor gerechtigheid; moslims, hindoes, boeddhisten, protestanten en katholieken, ouderen, jongeren en zelfs kinderen waren gekomen om samen te bidden. Samen ook zongen ze traditionele liederen over eenheid in verscheidenheid. Zo gaven ze vorm aan de intentie van deze bijeenkomst: samen bidden voor Ahok en een krachtig geluid laten horen tegen elke vorm van onrecht.

(Bron: Asia News)

Print
E-mail

Over de auteur

Jan Peters SJ is jezuïet, islamoloog en arabist. Hij is redacteur van Ignis Webmagazine.

Meer van deze auteur >

Thema(s):

Azië Islam Politiek

Rubriek(en):

Reageren

Wilt u reageren op dit artikel? Mail de redactie van Ignis Webmagazine!

Door op verzenden te klikken gaat u akkoord met de voorwaarden.

Zoeken

Gerelateerde artikelen

India: een hindoetheocratie in wording?

15 juni 2016 | Winand Callewaert

Het Indiase subcontinent staat onder politieke en religieuze hoogspanning. Het hindoe-extremisme rukt op. Hoe is de gewelddadige polarisatie ontstaan? Een analyse....

Solidariteit in Seoul

19 december 2012 | Redactie

In een brief vanuit de gevangenis uit de Koreaanse jezuïet John Lee Young-chan zijn diepe zorg over de groeiende militaire spanningen...

Azië

Vertrap mij maar, zegt Christus in Silence

17 februari 2017 | Sigrid Coenradie

Martin Scorcese’s Silence roept een indringende vraag op: kun je Christus navolgen door Hem te loochenen? In de zeventiende eeuw trekt...

Achtergrond

Maarten Luther, beeld uit film Storm

Wat Luther en Ignatius gemeen hebben

19 april 2017 | Mark Rotsaert SJ

Luther en Ignatius stelden beiden de mens met zijn ervaring centraal. En dat veroorzaakte volgens Mark Rotsaert SJ twee reformaties: de lutherse (500 jaar...