De tucht van het rooster

De tucht van het rooster

Wat bindt de kerken die meedoen aan de oecumenische beweging? Het verrassende antwoord: zij hebben allemaal een vast rooster voor Bijbellezingen.

Van 18 tot en met 25 januari wordt wereldwijd de jaarlijkse Gebedsweek gehouden voor de Eenheid van de Christenen. Op de website van de Wereldraad van Kerken staan de gegevens. Op diezelfde website staat het aantal kerken dat lid is van de Wereldraad: liefst 349 kerken.

Daar zullen best wat lokale varianten van één grote groep bij staan, maar het blijft een beschamend groot getal als je bedenkt dat Jezus op de laatste avond van zijn leven uitdrukkelijk heeft gebeden om eenheid onder zijn volgelingen. En dan is de grootste groep, de rooms-katholieke Kerk, nog niet eens lid maar alleen maar waarnemer bij de Wereldraad.

Schema

Wat is het gemeenschappelijk kenmerk van de kerken die meedoen aan de oecumenische beweging, het kenmerk dat juist afwezig is bij wie zich afzijdig houden? Het antwoord luidt: het wel of niet hebben van een leesrooster. Een leesrooster is een schema van Bijbellezingen waar je je als kerk één jaar of drie jaar of nog langer aan houdt. Als je er aan meedoet laat je iemand anders (de bisschop, een bijbelcommissie, de synode) bepalen welke stukken uit de Bijbel klinken op een bepaalde zondag en waar de voorganger maar bij heeft aan te sluiten in zijn preek. In kerken zonder leesrooster kan de predikant op zondag zelf bepalen over welke bijbeltekst hij of zij wil preken.

Wie zelf zijn bijbelteksten kiest, loopt een groter risico om fundamentalistisch te worden

Alle grote christelijke stromingen, zoals de rooms-katholieken, de orthodoxen, de protestanten, de oud-katholieken en de anglicanen, stellen zich onder de tucht van een rooster. Dat zijn ook de kerken die er voor kiezen om samen te werken in de raden van kerken – plaatselijk, landelijk of internationaal. De katholieken doen in Nederland op plaatselijk en nationaal niveau van harte mee.

Polderen

Iemand die bereid is zich te laten gezeggen door de Bijbel (en door een commissie die de passages kiest), heeft die wellicht meer de bereidheid om concessies te doen, om een eindje op te schuiven, om te polderen in de oecumene? Dat lijkt me niet helemaal het geval als je kijkt naar de glasheldere en soms glasharde standpunten over liturgie en moraal die sommigen huldigen. Van de andere kant benaderd klopt het beter: wie zelf zijn bijbelteksten kiest, loopt een groter risico dan anderen om fundamentalistisch te worden, om zich te koesteren in het eigen gelijk en zich afzijdig te houden van oecumene.

Het is wonderlijk dat de Nederlandse Raad van Kerken bij de Internationale Gebedsweek uit de pas loopt: als enigen hebben wij in Nederland net even andere data dan het buitenland en een verschillend Bijbels thema. Zou dat allergie zijn voor de tucht van het rooster? Dan is dat geen goed teken.

Print
E-mail

Over de auteur

Jan Stuyt SJ, jezuïet, was deken van Nijmegen en directeur van de Jesuit Refugee Service Europe. Momenteel is hij secretaris van de Vlaamse en Nederlandse jezuïeten.

Meer van deze auteur >

Rubriek(en):

4 reacties

  • Reactie van Mariette 21 januari 2013

    We kunnen eenzijn in onze verscheidenheid en dat ik een groot Godsgeschenk , waar is de deemoed van de kerk die denkt alleen de ware te zijn , laten we van elkander leren…en een nederlander durft een eigen creatieve weg te gaan.. door de tucht van de kerk werden we vroeger geleefd door de kerk…tucht kan ook macht zijn…laten we als kerken elkaar dienen in openheid…Mariette

  • Reactie van Sjef 26 januari 2013

    Natuurlijk moeten we openstaan voor de andere Christelijke kerken.
    Dit laat onverlet . Dat de RK kerk de Eenige ware is.
    De ander hebben gedeeltes van het Christelijk geloof .Hebben in het verleden een aantal regels overboord gegooid o.a. de Biecht.
    Samen Bidden voor de Eenheid is zeer aan te bevelen.
    De dialoog onderling prima .

    Mvrgr. Sjef

  • Reactie van Hilbrand. 27 januari 2013

    Sjef vergeet je niet dat alle geloven uiteindelijk bij het jodendom wegkomt?
    Ben ik blij dat wij hier in Turkije 1 Nederlandse kerk hebben.
    Gelukkig niets te maken met al die verschillen, mar allen een zijn, en dat is pas mooi.
    Kunnen ze in Nederland wat van leren.

  • Reactie van Mariette 14 februari 2013

    Men kan het dogmatische bekijken of van uit de leer , ik beleef het van uit mijn hart en voel me een met allen in het geloof, ik heb al zoveel gekregen van andere Kerken,in de Godsbeleving mogen we een zijn… zo gaat elk zijn weg in de Kerk ,een goede weg is ons elk gegeven , al zijn visies soms anders, ik heb respect voor u visie,

    goede Godstocht.Mariette

Reageren

Wilt u reageren op dit artikel? Mail de redactie van Ignis Webmagazine!

Door op verzenden te klikken gaat u akkoord met de voorwaarden.

Zoeken

Gerelateerde artikelen

Samen bidden in tijdloze sfeer

24 januari 2011 | Ben Frie SJ

In het kader van de gebedsweek voor de eenheid van de christenen vond in de Nijmeegse Cenakelkerk op vrijdag 21 januari...

Kleine stappen

30 oktober 2011 | Jan Stuyt SJ

In het alledaagse leven vinden katholieken, protestanten en andere christenen elkaar volop. Samen bidden blijft echter ingewikkeld. Een column van priester...

Nostra maxima culpa

31 oktober 2012 | Hendro Munsterman

Katholieken en lutheranen werken aan een wederzijdse schuldbelijdenis. Waarom zouden we nu ‘sorry’ zeggen tegen elkaar? Theoloog Hendro Munsterman somt enkele...

Bijbel

Kerk

Oecumene

Religie

Column

Elite, jongen leest krant

Doe eens abnormaal, word elitair

4 augustus 2017 | Guido Dierickx SJ

De elite is springlevend. In de ene filmzaal eet men volop popcorn, in een andere is zoiets ondenkbaar. En dat elitaire is...